Vapaus valita nopeampi hoitoon pääsy

Valtuustopuhe maanantain valtuuston kokouksessa 27.3.2017, jossa käsiteltiin Vantaan kaupungin lausunto sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapauslainsäädäntöön.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut

Meillä olisi pitänyt olla valinnanvapaus jo vuosia sitten. Tällä hetkellä vapaus valita on vain niillä, joilla on siihen varaa. Pahimmillaan terveysasemalle pääsyä joutuu odottamaan kuukauden tai jopa kaksi, jos vaiva ei edellytä kiireellistä hoitoa. Usein lääkärille hakeutumisen taustalla on huoli. Huoli lapsesta, itsestä tai omasta vanhemmasta. Kuukauden odotusaika huolen kanssa on liian pitkä aika. Itse en ole koskaan odottanut päivää pidempään, koska käytössäni on ollut työterveyshuolto tai vakuutus tai rahaa. Onko tämä reilua. Onko reilua, että työtön, eläkeläinen tai vähävarainen laitetaan odottamaan. He odottavat hoitoon pääsyä ja nyt heidät laitetaan odottamaan tätä uudistusta.

Olen yrittänyt varata lapselleni hammashoitoa. Jonotin puhelimessa kunnalliseen hoitoon reilut puolituntia. Kyllästyin ja soitin yksityiselle, sain ajan kahden päivän päähän.

Odotin lapseni kanssa Peijaksessa neljä tuntia hoitoa. Tänään jonotin terveysaseman ajanvaraukseen 50 minuuttia, enkä päässyt läpi.

Miksi me puhumme yhtiöittämisestä, yksityistämisestä, järjestelmästä, vallasta ja hallinnosta. Meidän pitäisi puhua vain ja ainoastaan siitä, miten parannamme nykyistä systeemiä potilaan eduksi. Päättäjien tulee järjestää asiat niin, että se on kuntalaisen etu. Yksityinen vaihtoehto -huom vaihtoehto- on kuntalaisen etu.

Kysymys ei aina edes ole valinnasta vaan asioiden oikein järjestämisestä. Kuinka moni meistä valitsee ambulanssin sitä tarvitessaan. Ei kukaan. Silti alalla toimi aiemmin monta yksityistä yritystä. Valitettavasti ensihoidon siirtyminen kunnilta sairaanhoitopiireille ajoi toimialan melkein kokonaan alas. Vuoden 2013 alusta kun järjestämisvastuu siirtyi sairaanhoitopiireille, se johti noin 150 alan yrityksen toiminnan lopettamiseen. Sairaanhoitopiirin oma tuotanto ensihoidossa maksaa noin 30 prosenttia enemmän kuin ulkoistaminen yksityiselle palveluntuottajalle. 100 miljoonaa siis hävitään vuosittain. Sata miljoonaa voisi käyttää mieluummin, vaikka lastensuojeluun kuin sairaanhoitopiirin tehottomaan toimintaan.

Tuleva maakunta on isossa vastuussa valinnanvapauden toetutumisesta. Maakunta on vastuussa palveluiden järjestämisestä. Meidän tulee antaa mahdollisuus sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistumiseen. Maakunta saa päättää sote-keskuksen palvelut. Miksi maakunta ei voisi olla niin edistyksellinen, avarakatseinen ja kuntalaista lähellä, että se antaa mahdollisuuden lähipalveluille ja erityisesti nopealle hoitoon pääsylle.

Sote-keskus voisi parhaimmillaan olla korttelilääkäriasema. Se on nyt maakunnan päättäjistä kiinni.

Yli miljoona suomalaista on ottanut jonkunlaisen sairauskuluvakuutuksen. Eikö se kerro siitä, että yli miljoona suomalaista ei ole tyytyväinen nykyiseen julkiseen terveydenhoitoon.

Meillä on päätösvalta, joten meidän pitää ottaa vastuu ja tehdä tästä toimiva systeemi.

Mitä palveluja meistä suurin osa tarvitsee. Lääkärin, sairaanhoitajan, sosiaalityöntekijän, ehkä joskus psykiatrin. Me emme useinkaan tarvitse valtavaa sairaalaa tai monikerroksista terveyskeskusta.

Yksityinen ei ole kirosana vaan mahdollisuus. Uudistus parantaa palvelujen saatavuutta juuri niiden keskuudessa, jotka ovat nykyjärjestelmässä eriarvoisessa asemassa. Jonojen lyheneminen vähentää eriarvoisuutta.

Maakunnalla on kaikki mahdollisuudet edistää lähipalveluja. Miksi meillä ei ole mahdollisuutta saada lääkäriä kotiin, kun lapsi sairastaa. Siksi, että kunta olettaa tehokkuuden olevan suurissa yksiköissä. Potilas laitetaan sairaana matkustamaan ja odottamaan.

Usein uhaksi kerrotaan asiakkaiden kyvyttömyys tehdä valintoja. Suurin osa ihmisistä osaa kuitenkin tehdä valinnan. Ikä tai varallisuusasema ei heikennä kykyä valita. Lisäksi valinnanvapausmalliin kuuluu tuettu päätöksenteko. Apua tarvitseva saa tukea valintoihinsa ammattilaisilta. Valinnanvapausmalli ei myöskään poista julkisia palveluita. Julkisen toimijan ei tarvitse muuta kuin tuottaa yhtä hyvää palvelua kuin yksityisen. Avoimet laatu- ja kustannustiedot sekä tiedot hoidon vaikuttavuudesta pitävät huolta siitä, että kustannukset eivät karkaa käsistä ja laatu pysyy korkealla. Laatu on potilaan valinta ja potilaan etu.

Valinnanvapaus ja yksityisen sektorin mukaan ottaminen palveluiden tuottajaksi luovat uudet mahdollisuudet myös terveysteknologian kehitykselle ja uusien innovaatioiden syntymiselle. Menestyvä ja laadukas yritystoiminta vaatii jatkuvaa tuotekehitystä ja uusia toimintamalleja toimiakseen tehokkaasti.

Jyväskylän kaupunki on kehittänyt valinnanvapautta palvelusetelimallilla edistyksellisesti jo kymmenen vuoden ajan. Palveluseteleitä käytetään 12 eri palvelussa. Palveluja tuottaa yli 260 yritystä. Palveluseteliostoilla on saavutettu parin miljoonan euron säästöt vuodessa. Mikä parasta, asiakastyytyväisyys on erittäin korkealla tasolla.

Jos Suomen 20 suurinta kaupunkia käyttäisivät asukasmäärään suhteutettuna yhtä paljon palveluseteleitä kuin Jyväskylä, palvelusetelivolyymi olisi näissä 20 kaupungissa yli 205 miljoonaa euroa. Näin palvelusetelillä saataisiin arviolta 35 miljoonan euron vuosittaiset säästöt. Koko maassa säästöpotentiaali on valtava.

Tätä lakiluonnosta ei pidä lähettää uudestaan valmisteluun vaan tehdä sellaiset muutosehdotukset, että jokaisella, myös eläkeläisellä, työttömällä ja vähävaraisella on mahdollisuus valita itselleen ja lapselleen sopivin palvelu.


Carita Orlando sivuston on toteuttanut Vukon Oy. Sivuilla käytettyjä kuvia ja elementtejä ei saa käyttää ilman kirjallista lupaa.

Copyright © 2014 Carita Orlando / All rights reserved.